Nyhetsflöde

2023-04-24

Rapport från årsmötet

VFK höll sitt årsmöte 15 april.

Vid detta möte så var det dags för val av bland annat ny ordförande då Kjell Dalsheim avgick efter 45 år på posten. Kjell som i sin start på flygarkarriären modellflög på landslagsnivå började segelflyga 1979 och året före blev han vald till ordförande för Västerdalarnas Flygklubb. Han har under dessa år återstartat Flygfesten som låg i träda från 1973 till 1986. Tillsammans med klubbkamraterna har Kjell drivit upp Flygfesten till vad den är idag, en högt nationellt och internationellt uppskattad Flygfest. Han har även som segelflygare gjort storartade prestationer och var den första pilot i Sverige som segelflög över 100 mil med ett 15-meters flygplan.

Som efterträdare valdes Ola Andersson som varit aktiv i klubben ungefär lika länge som Kjell varit ordförande.

Sedvanlig avtackning med blommor och utnämning till hedersmedlem skedde under årsmötet. Senare på kvällen avslutas det hela med en mycket trevlig årsmötesfest på Hotell Dala Järna.

God mat och musik och även en specialskriven sång tillägnad Kjell, framförd av Järna Elvis kompad av Emma, avslutade dagen.

2023-04-18

Inflygning av bogserpiloter

Denna vecka är det full fart på inflygning av våra bogserpiloter som nu ska lära sig flyga Dynamic WT9, SE-VUY. Är det fler som är intresserade är det bara att höra av sig

2023-03-26

Navövning 26/3

Idag hade vi aktivtetsdag med navövning, 8 piloter navigerade runt en bana på 25nm med 6 målpunkter som hittades. Det kommer troligen bli fler liknande övningar framöver för alla som missade denna roliga dag!

2023-03-18

Flygdag 26/3

NYTT DATUM: 26/3 Söndag

Välkommen på en aktivitetsdag på flygklubben Lördag 25/3. Som en fortsättning på att försöka skapa mer verksamhet kommer vi arrangera lite olika aktiviteter, denna gång kommer vi fokusera på en enkel navigeringsövning.

Tanken är att vi ska hålla det så enkelt som möjligt så att alla kan vara med.

Vi kommer göra en kort bana (ca 20min) som man ska flyga runt så nära en viss tid som möjligt. Start och målgång är när man passerar flygfältet. För att bevisa att man flugit banan kommer man få fotografera de olika punkterna med sin telefon/kamera. Det är helt OK att flyga med någon och hjälpas åt, de enda kravet vi har är att man använder klubben flygplan.

Vi kommer fixa med enklarare mat, troligen grillad hamburgare, till självkostnadspris.

Start 10:00 med genomgång av dagen, kom gärna före och förbered flygplanen.

Har ni frågor är det bara att höra av sig.  Även om ni har förslag på andra aktiviteter vi kan göra så får ni gärna komma med dessa.

2023-03-18

Nya lägre flygpriser 2023

Nya flygpriser för 2023. Styrelsen har brottats med frågan hur vi får våra medlemmar att flyga mera, vi ligger på låga flygtidsuttag på alla våra flygplan. Om vi inte flyger flygplanen nog mycket blir det svårt att få ihop en rimlig kalkyl. Anledningen är att flygplan har mycket fasta kostnader som vi har oavsett om vi flyger eller inte.

Styrelsen är överens om att vi behöver försöka få igång mer verksamhet då det är helt kritiskt för att få ekonomi i flygplanen. Att bara öka priserna hjälper inte utan vi måste få mer flygtidsuttag på flygplanen för att ha möjlighet att räkna någon rimlig kalkyl. För att använda vårt kapital anser styrelsen att vi behöver försöka uppmuntra och stimulera mera flygning. Därför kommer vi införa ett abonnemangssystem som ska stimulera att flyga mer. Med nivåer som inte är högre än förut utan vi sänker priserna för alla!

Flygpriser KOR
1550:- utan abonnemang
1250:- med abonnemang
1200:- abonnemang

Flygpriser VUY
1000:- utan abonnemang
800:- med abonnemang
800:- abonnemang

Timpris på segelflyg:
450:- utan abonnemang
200:- med abonnemang
1500:- abonnemang segelflyg och bogsering

Bogserpris:
35:-/min utan abonnemang
28:-/min med abonnemang
Minst 6 minuter debitering/start (3 min vid landningstävling eller avbruten start)

Juniorer har 50% rabatt på alla abonnemang. (Junior räknas tom 25år)
Abonnemang ska betalas före nyttjande och det gäller 12 månader från den dag det betalas in.

Betala till: Plusgiro 377706-7

Skriv: Abonnemang VUY, Abonnemang KOR, Abonnemang Segel följt av ditt namn.

Till sist, finns det något annat som skulle göra att just du flyger mera/oftare kom gärna och berätta det så att vi kan kolla på en lösning. Alla idéer är viktiga!

2023-02-21

Årsmöte

Välkommen på årsmöte för Västerdalarnas Flygklubb lördag den 15 april kl. 10.00 i klubbstugan

Ärenden enligt stadgarna.

Ev. motioner till Årsmötet skall vara styrelsen tillhanda skriftligen senast den 1 april.

I år kommer vi att arrangera en årsmötesfest på kvällen 15 april. Kjell Dalsheim kommer avgå efter 45 år som ordförande och vi vill tacka honom med en riktig fest. Kom och va med på denna fest och dela dina minnen från tiden med Kjell som ordförande

Anmälan till Ola via mail: gubbola.andersson (A) gmail . com senast 1 april då vi behöver boka lämplig lokal för festen beroende på hur många som vill vara med.

Välkomna!

Visa: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13