Nyheter
KLG Cup PDF Skriv ut Skicka sidan
Lördag, 22 Augusti 2009 19:23

Hej!
 
Jag ska anordna en motor-ava-tävling med vår bellanca (KLG), syftet är att få fler piloter att börja tävla och en annan att ha en rolig avslutning på detta konstflygår. Även de som inte är klara med ava utbildningen får vara med.
 
KLG cup kommer att gå av stapeln den 19 september 2009. Vi hoppas kunna köra det på en dag. Domare är Lars Åke Allerhed. Jörgen Davidsson kommer att finnas på plats för de som vill ha säkerhetspilot. Jag bifogar programmet som vi kommer att köra, det är gjort så det inte ska vara för svårt och för att det inte ska ta så väldigt mycket höjd. På det viset hoppas vi att vi kan spara lite tid. På kvällen kommer vi troligen att ordna med en liten fest som avslutning.
 
Mer info om mat och tider för briefing mm. kommer senare. Men jag skulle tro att vi siktar på att komma igång ganska tidigt på dagen.
 
Det vore bra om jag fick reda på vilka som vill vara med, ni som redan hört av er behöver inte göra det igen. Jag räknar med att vi blir ca 10 deltagare vilket är väldigt roligt!
 
/Johan Gustafsson, 0737142799

KLG Cup artikeln uppdaterad, tryck på "läs mer" nedan
LAST_UPDATED2
Läs mer...
 
Bellancan med i TV PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Johan Gustafsson   
Söndag, 5 Juli 2009 18:05

SM i aerobatic avgjordes i helgen i söderhamn F15, SVT kom för att göra ett inslag. Christer skjutsade reportern i KLG. Inslaget är 3:30 in i klippet.

Klippet finns på denna länk  http://svtplay.se/v/1614423/gavledala/02_07_22_15

 

/Johan 

LAST_UPDATED2
 
KLG luftvärdig igen! PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Johan Gustafsson   
Torsdag, 18 Juni 2009 18:27

Igår den 17-6 hämtade jag och pappa (Christer) vår Bellanca nere i Norrköping på Kungsängen hos Kungsair. Vi flög dit den tidigt på lördagsmorgonen den 6-6, strax efter 05:00 var vi i luften och ca 09:00 landade vi åter hemma i Dala-Järna. Det tog ca 1:30 enkel resa med vår Grob 109. Igår tog det dock lite längre tid eftersom det blev lite fler stopp på vägen. Vi skulle ta med oss KOR till Yngvesson i Borlänge så första stoppet blev Borlänge, efter att ha lämnat KOR så for vi till Norrköping för att äntligen hämta tillbaka KLG. Det tog ungefär 1:25. Efter att ha fått ett glas vatten i sig bar det iväg igen ut över Norrköping och ut via Åby på 1500fot för att sen få stiga till 3000fot genom östgöta TMA. När vi sen kom till Kopparberg började jag bli lite fundersam när jag fick se att bränslemäteren hade sjunkit oroväckande lågt i Groben, efter lite funderingar så tyckte jag och pappa att det var lika bra att gå ner i Ludvika för att kontrollera med stickan. Så det blev att ändra lite kurs och då låg man direkt på lång final 01 Ludvika. Pappa hade dragit på och gått in och kollat vinden före och det var vindstilla, inte så konstigt när klockan var strax efter 21:00. efter att ha kollat bränslemängden konstaterade vi att det var strax över 10 liter kvar och att det var lika bra att tanka. Vi hade tur och det fanns folk på fältet som hjälpte oss tanka. Sen var det bara att ge sig iväg för att komma hem. Den höga bränsle förbrukningen i UUD tror jag kan bero på att det blev många stopp vilket ledde till att vi fick stiga mycket och UUD är ganska motorsvag och jag skulle tro att den drar ganska mycket om man ligger och stiger med 2an i. 

Jag kan sammanfatta resan med att det inte är så roligt att åka "slättförs Wink"  men det är ett måste ibland. Och att det är mycket nyttigt och roligt när man börjar få lite flyt på radiopratet efter att ha pratat med lite olika flygledare. En annan sak jag upptäckte var hur svårt det kan vara att få någon att flyga Ferry, trots att det inte kostar något så är det ingen som vill eller kan. Det är lite konstigt, är vi inte flygare??

Men nu är KLG hemma i alla fall så nu är det bara att flyga!!!!

Den 1-4 Juli kommer KLG att vara i Söderhamn på AVA SM, alla som vill delta är välkomna att höra av sig!

/Johan Gustafsson 

LAST_UPDATED2
 
«StartFöregående11121314151617181920NästaSlut»

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL
Annons